...Nie masz żadnej szansy, ale ją wykorzystaj...
Home | Forum | FTP | Zaloguj

Jedi Knight - konfiguracja trypu MP

Autorem jest Mistrz Pio^FC Ostatnia zmiana: 20060819 22:28:51

Streszczenie

Poradnik dotyczy sposobu konfigurowania podstawowych opcji w trybie gry wieloosobowej w Jedi Knight. Wiem, że są to absolutne podstawy, ale w końcu kiedyś trzeba je napisać :) Cały dokument można pobrać do przeglądania OFF-line. Wykorzystano materiały własne autora.

Załączniki

  1. Ten dokument, jk-mp-howto.zip, 1.41 MB, wersja bez późniejszych poprawek

Tutorial

Wprowadzenie

Witaj czytelniku!

Na początku przyznaję, że rzeczy opisane poniżej można opanować w sekundę i bez wysiłku. Piszę jednak ten manual dla całkowitych DOWNÓW, czyli ludzi, którzy przypalają wodę na herbatę i mają do wszystkiego dwie lewe ręce. Zatem jeżeli do nich nie należysz, nie trać czasu na czytanie, konfiguruj serwer i JAZDA! W tym tutorialu wyjaśnię, jak można postawić serwer gry JK1 do gry wieloosobowej. Nie jest to nic nadzwyczajnego, ale czasami warto mieć jakąś pomoc. :)

Co to jest tryb multiplayer

Tryb ten oznacza, że w jedną grę może grać więcej niż jedna osoba. Wszystko dzieje się za pośrednictwem sieci. Ty uruchamiasz grę, a inne osoby podłączają się do ciebie przez sieć, aby można było się wzajemnie widzieć w grze i wymieniać ciosy :) Teraz terminologia. Jest ona całkiem prosta. Twój komputer to serwer, zwany także hostem. Pozostałe komputery innych graczy, którzy podłączają się do twojego serwera, to klienci. Gra w sieci polega właśnie na podłączeniu się wielu klientów do jednego serwera. W tym manualu opisuję, jak taki serwer ustawić.

W trybie gry wieloosobowej, którą oferuje JediKnight, można widzieć postacie graczy oraz broń jaką noszą. Można także pisać komunikaty, które zobaczą wszyscy gracze (jest to tryb rozmowy - dostępnym po naciśnięciu klawisza T). Oczywiście jeżeli ktoś wystrzeli pocisk między twoje oczy, to ty go dostaniesz, i poniesiesz w grze jakieś obrażenia. Chodzi oczywiście o to, żeby unikać pocisków, natomiast aplikować je innym.

Z grą w sieci jest związana jeszcze jedna sprawa. Czasami zdarza się, że sieć jest wolna, co powoduje, że informacja o zdarzeniu, które zaszło przed twoimi oczyma, dociera do pozostałych graczy z opóźnieniem. Opóźnienie to mierzy się w tysięcznych częściach sekundy, tzw. milisekundach. Wielkość tego opóźnienia może być różna, ale im jest ono wyższe, tym później informacje o stanie gry docierają do podłączonych klientów. Jeżeli czas ten przekracza 100-200 milisekund, to zaczyna być to bardzo niekorzystnie odczuwalne. Dochodzi wtedy do powstania tzw. lagu, czyli spowolnienia sieci utrudniającego, lub uniemożliwiającego grę. Klient, który ma laga, widzi wszystkie wydarzenia później i później na nie reaguje. Powoduje to, że gra mu się gorzej, łatwiej go pokonać i ogólnie symetria sił jest zaburzona. W JediKnight poważny lag zaczyna być powyżej 300 milisekund. Widziałem graczy, którzy próbowali grać z lagiem przekraczającym 400ms, a nawet pół sekundy, ale byli to desperaci :) Komfortowa gra jest przy opóźnieniu mniejszym niż 100ms. Wartość opóźnienia nazywa się czasem pingiem. Ping jest to czas, w jakim serwer lub klient odpowiada, czyli po jakim czasie dochodzi do niego lub od niego informacja. Sprawdzić opóźnienie można wpisując w trybie konsoli polecenie ping (jeżeli jest się klientem) lub ping nazwa gracza jeżeli jest się serwerem. Można wpisać nazwę gracza nieistniejącego, np. ja wpisuję zawsze "ping a", ponieważ jest to krótkie. :)

Zaczynamy

Uruchom grę JediKnight. Możesz użyć parametru -windowgui, który spowoduje, że wszystkie akcje w menu i konfiguracji gry będą odbywały się w oknie a nie w pełnym ekranie. Powinieneś zobaczyć taki oto obraz:

Menu główne - wybieramy opcje Multiplayer

Wybieramy opcję Multiplayer. Przechodzimy wtedy do następnego ekranu, w którym wybieramy rodzaj połączenia sieciowego. JediKnight obsługuje kilka rodzajów takich połączeń. Zależnie od sieci, w której chcemy grać, wybieramy jedną z podanych opcji. W moim przypadku wybieram połączenie TCP, ponieważ mam zamiar grać w internecie.

Menu sieciowe - wybieramy rodzaj połączenia sieciowego (tutaj TCP)

Po wybraniu rodzaju połączenia przechodzimy do głównego ekranu, w którym konfiguruje się większość ustawień trybu multiplayer.

Menu ustawień gry - tu jest co klikać!

Szczegóły konfiguracji

Omówię teraz krótko wszystkie elementy okna ustawień trybu gry wieloosobowej. Mamy tutaj prawdziwe bogactwo możliwości, ale obsługa i znaczenie wszystkich opcji są bardzo proste. Zaczniemy od nazwy gry, którą się tworzy:

Tutaj ustawiamy nazwę naszej gry.

Gracze podłączający się do twojego serwera zobaczą ją podczas wyszukiwania.

Ustawienie poziomu graczy.

Jedi Rank to typ zaawansowania postaci, jaką się gra. Można pozwolić, aby do gry weszły osoby o dowolnym stopniu zaawansowania (obejmującego rozwój Mocy), wybierając Jedi Lord. Jest ósmy, najwyższy stopień, jaki można wybrać. Niższe stopnie nie pozwolą na wejście do gry graczom na tym poziomie, i będą oni musieli przygotować inną postać, o niższych umiejętnościach. Ustawienie tego parametru na 0 - Uninitiated oznacza, że gra toczyć się będzie całkowicie bez Mocy.

Ustawienie maksymalnej liczby graczy.

Jedi Knight jest grą wieloosobową, ale z pewnymi ograniczeniami. Maksymalna liczba graczy, którzy mogą podłączyć się do jednej gry wynosi 32. Zazwyczaj ustawia się ten parametr na jakąś większą liczbę, np. 16. Im więcej graczy w grze, tym większe obciążenie sieci w której stoi serwer i tym bardziej prawdopodobne jest, że w wolnych sieciach zaczną pojawiać się dotkliwe opóźnienia.

Ustawienie maksymalnej liczby fragów.

Gra zakończy się, jeżeli zostanie osiągnięta maksymalna liczba fragów. Wartość ta oznacza ilość zwycięstw dowolnego gracza. Przykładowo, jeżeli grają gracze A i B, i jeden z nich osiągnie wymaganą liczbę fragów, gra zostanie zakończona, i wyświetlony będzie ekran z wynikami. Aby nie kończyć gry w ten sposób, należy odznaczyć kwadratowe pole wyboru obok opcji.

Ustawienie czasu gry.

Jeżeli zostanie ustawiony timelimit, gra zostanie automatycznie zakończona po upływie podanej liczby minut. Standardowo nie ustawiam tego czasu, aby móc grać wiecznie! :)

Ustawienie trybu gry drużynowej.

W Jedi Knight jest możliwe granie w drużynach. I to aż w czterech różnych! Jest to spory plus, ponieważ obecne gry umożliwiają rozgrywkę najczęściej tylko w dwóch drużynach. Tutaj do wyboru mamy cztery, każda oznaczona innym kolorem: czerwonym, zielony, niebieskim i żółtym. Rozgrywka drużynowa może dostarczać wiele atrakcji. Są specjalne mapy do gry drużynowej, oraz różne modyfikacje oryginalnego Jedi Knight (np. mod Infiltration - doskonała rzecz). W trybie gry drużynowej, zwanej także teamową (od ang. team - drużyna) ważna jest strategia, zgranie, wzajemne zaufanie i poświęcenie. Jest to zupełnie inny rodzaj gry. Jedi Knight umożliwia grę drużynową jako taką, oraz specjalny tryb rozgrywki: Capture The Flag (Zdobądź flagę - CTF). W trybie tym są dwie drużyny, każda ma swoją bazę z flagą. Zadaniem jest obronić własną bazę przed przeciwnikiem oraz wykraść mu jego flagę. Tryb ten jest niesamowity, jeżeli umie się w nim grać. Wymaga on zupełnie innych umiejętności, takich jak błyskawiczna ocena sytuacji całego zespołu, oraz działania w grupie.

Blokada automatycznej zmiany poziomu.

Jeżeli chcemy, aby gra automatycznie zmieniała poziom po osiągnięciu limitu punktów lub czasu, należy odznaczyć tę opcję. Gdy będzie ona zaznaczona, zakończenie gry pozostawi nas w oknie z podsumowaniem wyników. Gdy jednak odznaczymy tę opcję, ekran wyników będzie pokazywany tylko przez minutę, następnie nastąpi załadowanie kolejnego poziomu z listy map, zawartych w epizodzie, i wystartowanie rozgrywki na określonych wcześniej zasadach. Po zakończeniu cyklu przeładowań zaczyna się on od pierwszej mapy w epizodzie.

Blokada gry hasłem.

Po ustawieniu hasła, tylko osoby, które je znają, będą mogły się podłączyć. Pozwala to ograniczyć liczbę połączeń do wybranych przeciwników.

Wybór głównego epizodu gry.

Wybór poziomu, na którym toczyć się będzie gra.

Mapy do gier są w Jedi Knight grupowane w epizody. Jeden epizod może zawierać wiele map, powiązanych ze sobą lub całkiem odrębnych. W najprostszym przypadku w epizodzie znajduje się jeden poziom, zwany levelem. Wybór lewelu to to samo co wybór konkretnej mapy. Jeżeli w epizodzie jest tylko jedna mapa, jej wybór nastąpi automatycznie.

Pozostałe opcje

Pozostał nam jeszcze przycisk Advanced, zawierający zaawansowane opcje, z których zazwyczaj się nie korzysta. Prowadzi on do ekranu z zaawansowaną regulacją szybkości sieci. W praktyce, wartość ustawiona domyślnie jest wystarczająca. Można eksperymentować z jej zmianami, testując potem ping. Jeżeli znasz ustawienia, które przyspieszają komunikację sieciową, daj mi znać :)

Update: zmniejszenie tej wartości do np. 50 powoduje obniżenie pingu, ale JK zostało tak zrobione, że ping nigdy nie będzie mniejszy niż ok. 80-90ms. Dzieje się tak z powodu założeń, jakie zrobili twórcy gry. Jest jakiś patch, który to zmienia, i wtedy można obniżyć ping (np. dla gry na LANie) do ok. 50ms.

Okno wygląda tak:

Ustawienie częstotliwości synchronizacji klient-serwer.

Odpalamy!

Po wciśnięciu przycisku OK przechodzimy do jeszcze jednego ekranu, w którym należy wybrać swoją postać, którą będziemy grać. Zależnie od ustawień serwera i naszych preferencji, możemy zdefiniować sobie postać męską lub źeńską, z różnym wyglądem, głosem, ubraniem, itp. Jeżeli takiej postaci jeszcze nie zrobiliśmy, pojawi się okno, w którym będzie można ustawić jej wszystkie parametry. Samo okno, w którym wybiera się postać wygląda tak (są zdefiniowane dwa rodzaje postaci - normalny, na stopniu 8 - Jedi Lord, i na stopniu 7 - Jedi Master).

Wybór postaci, którą będziemy grać.

Dopiero teraz, po naciśnięciu przycisku OK, gra wystartuje, i będziemy pierwszym graczem na załadowanym poziomie. Potem mogą się do nas podłączyć następni gracze.

Gry gra zakończy się, pokazany zostaje ekran z wynikami. Zawiera on listę graczy oraz podsumowanie ich wyników. Przykładowy ekran jest poniżej.

Podsumowanie gry.

Zakończenie

Ten dokument powstał w Zakonie Force Crusaders, który swoje istnienie i początki zawdzięcza Gwiezdnym Wojnom oraz grze Jedi Knight. Jeżeli masz pytania, lub chciałbyś zobaczyć tę grę, zainteresuj się Zakonem FC. Znajdziesz w nim nie tylko grę, ale i wspaniałych ludzi, którzy pomogą ci nie tylko w graniu :) Niech Moc będzie z tobą! Nauki pamiętaj! Ocalić cię mogą!

Źródła dalszych informacji

Autorem jest Mistrz Pio^FC Ostatnia zmiana: 20060819 22:28:51